ترندترین عطرهای سال ۲۰۲۵ کمی عجیب هستند (اما، خب، ما عاشقشان هستیم). از عطرهای پیتزا گرفته تا اسپریهای بدنی نسل آلفا و #حالت_هیولا. سال ۲۰۲۴ سال عطر بود. هشتگ #PerfumeTok بیش از ۱.۷ میلیارد بازدید داشت. دهها برند جدید وارد بازار شدند (Noyz, Tsu Lange Yore, 5Sens ) بسیاری پس از سالها غیبت بازگشتی پیروزمندانه داشتند (Glossier, Bottega Veneta)؛ و برندهایی که در زمینههای دیگر فعالیت میکردند، تصمیم گرفتند وارد دنیای عطر شوند ( Merit،Charlotte Tilbur و Cult Gaia).
۱. حس و حال راحت و آرامشبخش
کارولین سباس میگوید: «افزایش محبوبیت عطرهای شیرین به توانایی آنها در ایجاد حس راحتی، لذت و آشنایی بازمیگردد، بهویژه در زمانهای نامطمئن مانند دوران کرونا.» اما این ترند رشد کرده و اکنون به ترکیبهایی نرمتر، گرمتر و آرامشبخشتر منتقل شده است، به جای عطرهای سادهی وانیلی. «تصور کنید ترکیبهایی مانند جوز هندی، کشمیر یا کارامل شور همراه با عناصر غیرمعمولتر مانند نتهای فلزی یا معدنی».
سباس عطر Dream از برند The Maker را ساخته است که ترکیبهایی از کرهی دارچینی، چوب صندل سفید، عنبر، وانیل بوربون، خسخس و ماگنولیا دارد – همهی اینها به گفتهی او، برداشت متفاوتی از عطرهای خوراکی ارائه میدهند که حس نوستالژی و خانگی بیشتری ایجاد میکنند. «علاوه بر این، نتهایی مانند افرا و رایحههای مغزدار بیشتر و بیشتر مطرح خواهند شد.»
عطرهای آرامشبخش تنها به ایجاد رایحه محدود نمیشوند؛ ما انتظار داریم عطرهای ما کمی بیشتر کار کنند. برای همین فناوری عطرسازی جالبی در حال ظهور است. Givaudan از فناوری MoodScentz+ استفاده میکند، که پلتفرمی برای طراحی عطر است و به عطرسازها کمک میکند حالتهای مثبت (مثل آرامش و استراحت، انرژی و تجدید قوا، یا شادی و سرور) ایجاد کنند.
۲. تأثیر طبیعت
برای ترندترین عطرهای سال 2025 منتظر باشید تا ترکیبی از رایحههای چوبی و خاکی مرکز توجه قرار گیرد، همهی آنها الهام گرفته از طبیعت. این روند را در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ با برندی مثل Future Society مشاهده کردیم، برندی که از گلهای منقرضشده با استفاده از تحقیقات Herbarium دانشگاه هاروارد الهام میگیرد.
۳. نتهای خوشطعم
سباس میگوید: با تکامل عطرهای خوراکی، انتظار داشته باشید که این عطرها به سمت رایحههای خوشطعم بروند. به نتهایی مانند برنج و ماچا فکر کنید، که غیرمنتظره اما همچنان خامهای و ملایم به نظر میرسند. اما رایحههای غذایی دیگری نیز ظهور خواهند کرد که ممکن است به مسیرهای دیگری بروند. گوجهفرنگی در عطرهای خانگی لحظات بزرگی داشت، طبق گفته تاینان سینکس، یکی از میزبانان پادکست Smell Ya Later، اما حالا شاهد گسترش کل باغ در عطرهای شخصی نیز هستیم. رازیانه، زیتون، فلفل دلمهای، رزماری – همه اینها حال و هوای آروماتیک و خاکی به عطری میبخشند که همچنان خوشطعم است، اما به روشی کاملاً منحصربهفرد.
۴. نسل بعدی
برای هزارهایها و نسل اولیهای Z مثل خود من، افزایش اسپریهای بدن حس نوستالژی ایجاد میکند. سیبل یونگ، میزبان دیگر پادکست Smell Ya Later، بیان میکند که در سال ۲۰۲۵ برندها و محصولات بیشتری بهطور خاص برای نسل آلفا ظاهر خواهند شد. انتظار داشته باشید که اسپریهای بدنی، عطرهایی با بستهبندیهای جذاب و برندینگهایی که به هویت و حالت روحی توجه دارند، بیشتر شوند.
سباس اشاره میکند که برندهای مستقل، همکاریها و مجموعههای محدود که به مخاطبان خاصتر توجه میکنند، و همچنین برندهایی که میتوانند نوآوری، پایداری و شخصیسازی ارائه دهند، در میان این نسل متمایز خواهند بود.
۵. عطرهای خوراکی جدید
نگران نباشید، عطرهای خوراکی به این زودی جایی نمیروند، سباس میگوید. «حالا که مردم بالاخره وانیل را دوست دارند، درها برای انواع دیگری از شیرینی باز شده است». برخی برندها قبلاً با رایحههای شیرینی جالب کار کردهاند، مانند آبنبات ژلهای، مارشملو، آدامس بادکنکی و موارد دیگر. اما این رایحهها ممکن است از حالت شکلاتی و آبنباتی به حالت غنیتر و الکلیتر تغییر پیدا کنند.
۶. حداکثرسازی رایحه (Scent-Maxxing)
عطرهای «حالت هیولا»، یعنی آنهایی که بوی قویای دارند و یک اتاق کامل را پر میکنند، در سال ۲۰۲۴ تقاضای زیادی داشتند. این روند کاملاً از بین نخواهد رفت، اما در سال ۲۰۲۵ به جای اینکه عطر بهتنهایی این کار را انجام دهد، افراد خودشان شدت و دوام عطر را سفارشی خواهند کرد. سباس توضیح میدهد: «محصولات لایهای مانند روغنهای بدنی یا عطرهای موی هماهنگ، محبوبیت بیشتری پیدا خواهند کرد تا شدت بو را تنظیم کنند.» سینکس پیشبینی میکند که محصولات بدنی با محوریت رایحه در سال ۲۰۲۵ بهشدت رشد خواهند کرد. «برندهای بهداشتی بدن محصولات معطر بیشتری تولید خواهند کرد و برندهای عطر نیز شستشوهای دستی و بدنی، لوسیونهای بدن و کرمهای دست عرضه خواهند کرد.»
۷. عطرهای برند شدهی بیشتر
ما میدانیم که سلبریتیها همچنان به عرضه عطر ادامه خواهند داد. و ما هم همچنان آنها را میخریم . اما با داغ بودن بازار ترندترین عطرهای سال 2025 در حال حاضر، این موضوع دیگر فقط به افراد خفن محدود نخواهد شد. یونگ میگوید: «حالا همه، از اینفلوئنسرها گرفته تا ورزشکاران و حتی برندهای محبوب فستفود – مثل Auntie Anne’s و Cheetos – ممکن است عطری عرضه کنند، یا بهعنوان هدایای تبلیغاتی یا برای گسترش دنیای برند خودشان.»
برای مطالب بیشتر وبلاگ نیمگل را مشاهده نمائید.